torsdag 23. mai 2013

Nav gruppens møte i mai


De som deltok i Nav gruppen var: Magne Eikås, Svanhildur Gudmundsdóttir, Anne Karin Larsen, Ingrid Voll, Gerd Skjong, Lars Jørgen Vik (roterer), Geir Sæther (roterer).

 Vi hadde gode diskusjoner og kom fram til følgende spørsmål. Disse ble sendt til Tor-Johan som legger spm fra alle gruppene inn i et felles dokument.

Det nav gruppen nå må arbeide videre med er å gå gjennom det vi og andre har laget av spørsmål og så legge inn spørsmålene som hører spesifikt til nav ansatte.

 Fordi nav kontorene er organisert forskjellig, avtalte vi å skaffe oss en oversikt over by og distriktskontorene slik at vi formulerer spørsmålene på en måte som passer for de som skal svare.

Vi var enig om å bli ferdig med dette innen utgangen av juni.

Dette er de spørsmålene vi rakk å produsere i løpet av de to møtene vi hadde:

SPØRRESKJEMA

Arbeider du i NAV, barnevern, rusfeltet, annet?

Hvis annet gå til send skjema

Bakgrunnsvariabler:

Hvor lenge har du arbeidet i den stillingen du har nå/

Hvor lenge har du arbeidet i Nav/barnevern/rusfeltet (nav startet i 2007) (ønsker å kunne få info om de som har jobbet før NAV og i løpet av 1, 3, 5, 7 år?

Spesifisering av type videreutdanning

Grunnutdanning: alternativ ‘anna’: da skal de skrive hvilken

Masterutdanning: hvilken

 Sosialt arbeid

 Samfunnsarbeid

 Barnevern

Etter grunnutdanning hvilket felt har du mest arbeidserfaring fra?

 Sosialtjenste/nav

 Barnevern

 Rus/psykisk helsevern

 Annet

Har du erfaring fra sosialkontor før du begynte å jobbe i Nav

Hvor er du tilsatt:

 Nav kommune

 Nav stat

 Nav fylke

 Forvaltningsenheten

Hvor mange er tilsatte er det totalt på kontoret

Hvor mange ansatte er det med lik yrkesutdanning som deg selv på den avdelingen du arbeider?

 Jeg er alene

 Det er noen få

 Vi er mange

Hvilket lovverk lover du mest i forhold til?

 Lov om sosiale tjenester

 ….. osv.

ORGANISATORISKE FORHOLD

Er du ansatt på et urbant eller ruralt kontor

Har kontoret enhetlig eller todelt ledelse?

Flervalgsspørsmål;

Ledelse: todelt eller enhetlig ledelse

Er kontorets øverste leder: sosialfaglig utdanning eller med annen utdanning

Er du medlem av en fast arbeidsgruppe eller team?

 Ja/nei

Hvis du arbeider i team

 Er teamet sammensatt flerfaglig

 Er teamet sammensatt av statlig og kommunalt ansatte

Hvilken type saker behandler dere i team?

 Klientsaker

 Administrative saker

 ARBEIDSFELTET

Hvis du jobber i Nav kommune:

 Oppfølgingsavdeling

 Mottaksavdelingen

Hvilke arbeidsoppgaver har du primært

 Økonomisk

 
ARBEID –ERFARINGER FRÅ SOSIALT ARBEID

Mange av spørsmålene har vi under bakgrunnsvariabler
 

ARBEID

Hva er dine hovedoppgaver i jobben?

 Ledelse/administrasjon

 Klientrettet arbeid

 
Hvis du arbeider med klientarbeid hva er dine hovedoppgaver? Legg til gradering

Saksbehandling

 Veiledning/opplysning/informasjon

 Oppfølging

 Motivasjonsarbeid

 Oppsøkende virksomhet

 Forebyggende arbeid

Hvem samarbeider du med utenfor Nav?

 Leger

 Advokater

 Barnevernet

 Psykologer

 Sykepleiere

 Politi

Samarbeid med andre tjenester?

 Barneverntjeneste

 Psykisk helsevern

 Rusfeltet

 Arbeidsmarkedsbedrifter/tiltaksarrangører

 PPT

 Oppfølgingstjenesten

 Arbeidslivet

 Helsevesenet

 
Hvordan vil du karakterisere ditt forhold til din nærmeste overordnete?

 Skala…..

SKJØNN OG AUTONOMI

I hvilken grad opplever du at du har innflytelse/påvirkning på dine arbeidsoppgaver?

 Skala….

I hvilken grad opplever du å kunne ta selvstendige avgjørelser i klientarbeidet?

 Skala….

I hvilken grad har du anledning til å utøver faglig skjønn i arbeidet ditt?

 Skala….

I den tiden du har arbeidet på denne arbeidsplassen har muligheten for utøvelse av skjønn blitt:

 Utvidet, begrenset eller uendret

 
Bruker du manualer/kartleggingsverktøy i ditt klientrettede arbeid?

 Ja/nei ….

Hvis ja opplever du at disse er til hjelp i ditt arbeid?

 1.Ikke i det hele tatt/ 2,3,4, i stor grad

Opplever du manualene/kartleggingsverktøyene som en kvalitetssikring av ditt arbeid?

 1.Ikke i det hele tatt/ 2,3,4, i stor grad

I hvilken grad opplever du å kunne benytte faglig skjønn i bruken av disse manualene?

 1.Ikke i det hele tatt/ 2,3,4, i stor grad

Hvordan vurderer du din egen kompetanse i forhold til oppgavene i din nåværende stilling?

I hvilken grad opplever du at du får brukt utdanningen din i jobben du har nå?

Hvilke muligheter har du for faglig utvikling i jobben din?

Hva er de viktigste kunnskapskildene for å gjøre den jobben du har i dag? Er det kunnskap fra (flervalg må være mulig)

 Brukerne selv

 Egen erfaringsbasert kunnskap

 Forskningsbasert kunnskap

 Kolleger

 Ekstern veileder

 Intern veileder

 Grunnutdanning

 Videreutdanning

 Kurs

 Informasjon fra statlige styringsdokumenter

Legg inn spm 18 fra stud.data, med følgende tillegg i svaralternativer:

Eget opplæringsprogram for virksomheten

 
KOMPETANSE

Ta inn fra stud.data spømål, 13, 16a, 16 b ( men endre ordet føler til opplever du at…)

Ta inn fra stud. Data spørsmål 23, men bytt ut ordet evne med ferdigheter/være istand til,

Ta inn spm 48 fra barnevernsundersøkelsen. Hvordan vurderer du din egen kompetanse i forhold til oppgavene i din nåværende stilling?

 I hvilken grad får du brukt den fagutdanning du har i din nåværende jobb?

Hvilken kunnskap mener du at du har mest bruk for i din nåværende jobb?

Juridisk, kunnskap om forvaltningen, metoder i sosialt arbeid, kommunikasjonsferdigheter, psykologi/psykiatri, rus,……

 SOSIALT ARBEID PROFESJONELL ROLLE

I hvilken grad erfarer du at din profesjons spesifikke kompetanse blir etterspurt i din nåværende jobb?

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar